Dyre samfundsråd til DSBs top

Af Lisbeth Knudsen 41

Så har man hørt det med. En 100 procent  statsejet virksomhed med en velpolstret og erfaren kommunikationsafdeling, der bruger millioner af kroner om året på at købe sig til såkaldt »samfundsrådgivning« hos et eksternt kommunikationsfirma for at kunne være i professionel dialog med sine egne ejere på Christiansborg. Det er simpelthen så langt ude.

DSB og kommunikationsfirmaet Waterfront har i de seneste dage helt ubetinget taget prisen for den hidtil mest gakkede PR-skandale i Danmark. Det kunne i sig selv være en omtale værd, at man hyrer en kritisk journalist, Lars Abild, for at holde ham væk fra at skrive negativt om en bestemt kunde hos det pågældende kommunikationsfirma. Men dertil kommer, at hele sagen har afsløret for alle politiske naivister, at systematisk lobbyisme ikke er noget, der kun foregår på fjerne kontorer i Bruxelles eller i lande med en tvivlsom demokrati-opfattelse.

Det foregår i Danmark. Det er endda i dette tilfælde et offentligt ejet selskab, der bruger skattekroner til at betale for noget, som direktøren for DSB formentlig så nemt som at løfte telefonrøret ville kunne have fået, hvis han havde brug for det. »Samfundsrådgivning« med det formål at skabe løbende opbakning til DSB gennem lobbyarbejde er den opgave, som bl.a. Waterfront samt et andet bureau tilsyneladende har været hyret til – herunder bl.a. at lave politiske profilanalyser af de trafikpolitiske ordførere i Folketinget, og deres forhåbninger og individuelle drømme om engang at blive trafikministre.

DSB har en særdeles kompetent kommunikationsafdeling med ikke mindre end 19 medarbejdere inklusive en underdirektør og kommunikationschef, som bestemt formår at aflæse det politiske landskab. Afdelingen har 11 journalistiske medarbejdere, heraf fire såkaldte kommunikationspartnere samt en pressechef og en chef for strategisk kommunikation. Man skulle tro, at de ville være i stand til at klare at bistå direktionen med den fornødne kommunikationskompetence.

DSBs nye direktør, Jesper Lok, har gjort sit yderste for at signalere afstand og nye koste i spidsen for de godt 9.000 DSB-ansatte i forhold til denne ildelugtende sag. Det har han gjort godt her i startfasen suppleret med, at kommunikationsdirektør Jakob Høyer har opsagt kontrakterne med de eksterne kommunikationsfirmaer. Således er der på given foranledning kommet en pludselig oprydningstrang over DSBs ledelse.

Nu kommer der en advokatundersøgelse af hele sagen, men aften for aften synes DR at kunne dykke ned i nye mails mellem DSBs ledelse og bureauet Waterfront, og indtil nu har ingen af de mailskrivende rakt hånden i vejret og taget ansvaret for hele miseren.

Det er imidlertid ikke alene DSB, der må rense ud i pinagtige beslutninger og skandaløse mails, som vi, indtil andet oplyses, må gå ud fra er ægte og autentiske. Tilbage står Waterfront, der har haft prominente politikere på formandsposten og som medarbejdere, og som nu er kommunikationsbranchens sorte får uden etisk kompas. Direktør Lars Poulsen har været ualmindeligt dårlig til krisekommunikation. Det får han formentlig god brug for at lære i den kommende tid som forberedelse til advokatundersøgelsens resultater.

Det her må medføre en ganske alvorlig etisk debat i hele kommunikationsbranchen og måske også et behov for en klarere etisk varemærkning af de enkelte selskaber, og hvad de står for.

Hvad skatteyderne må forvente nu, mens vi venter på advokatundersøgelsen, er mere nyttig samfundstjeneste fra DSB og mindre unyttig brug af midler til meningsløs samfundsrådgivning.

41 kommentarer RSS

  1. Af Henrik Knage

    -

    Man tror næsten ikke sine egne ører efterhånden, men historien her bekræfter jo blot, at magt og indflydelse ofte er et forlorent produkt af ”rævekager” og at folkestyret er på vej til at krakelere p.g.a. inkompetent ledelse – misforstået ansvar, og selvmodsigelser.

    Er det kun folket der skal påtage sig et ansvar?

    En advokatundersøgelse af staten DSB himself – javel – behøves ikke, vi kender alle sammen svaret.

    Det hedder symptombehandling – og hvor ”sygdommen” dukker op med jævne mellemrum.

    Hvad med at finde embedsmandsårsagen til råddenskaben – i ved – dem der sidder over fra regering til regering – også kaldet folkestyre med ”glidende overgang”?

  2. Af Michael Skovgaard

    -

    En ting er, at DSB tilsyneladende har en syg kultur, noget andet er, at flere af de gamle konservative – og tidligere topfolk i KU – tilsyneladende også er rundet af en syg kultur. Lars Poulsen (chefen for Waterfront), Erik Skov Petersen, Jens Heimburger og Peter Sterup, sidstnævnte er også chef for et såkaldt kommunikationsbureau. Alle har beskæftiget sig med – eller beskæftiger sig med såkaldt “kommunikation”, men ingen er uddannet inden for faget, og de er fra en tidsalder, hvor begrebet kommunikation var lig med svinske metoder. Samme tidsalder, hvor en nu respekteret politisk kommentator var justitsminister og benyttede sig af disse folk som rådgivere. En anden kommentator i dette forum skrev faktisk en bog om det emne, som hed “Kongekabale”.

  3. Af Finn Bjerrehave

    -

    Fakta om vores dejlige IC4 tog er netop kedelig, men mere rigtig.
    Svend Auken og de Radikale , stoppede elektricificeringen i 1998, og samtidig bestilte de IC4 tog i Italien, og da alle nye toge er EL toge,og Danmarks bestilling er Dieseltog uden Partikelfilter,bliver leveringen som den blev,vældig problematisk.
    Tænk de to største miljøelskere Soc-de Radikale, begår det store svigt nemlig at stoppe Elektricificeringen af jernbanenettet, og samtidig købe forurenene Dieseltog, denne forræderiske handling, har forpestet DSB og os andre i årene efter 1998, og heldigvis for store Svend, han er hinsides.
    At forstå DSB skal give en kritiker mundkurv på, er måske det dummeste etaten har gjort, netop vi alle Danskere ønsker DSB som et solidt fundament i vores fælles transport, og istedet for kritik, skulle manden hvis evnerne var til det, gøre DSB bedre, og målet var fuldt, men jeg ønsker stadig kun et bedre DSB, og hvis politikerne er imod DSB, kan kritikken måske få den interesse som gør at etaten kun bliver bedre.
    åbenhed og ærlighed er værktøjet.Finn B jerrehave Vig

  4. Af Arne Rud

    -

    DSB er kronjuvelen i de kooperative virksomheder, når Den østjyske Længdebane og jernbanen fra København til Esbjerg har eltog, for så har Kolding et hospital med øjenlæger uden parkeringshuse.

  5. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Det der er kommet frem her, er jo at DSB har været et kaotisk og dårligt ledet foretagende gennem mange år. Plus at det var meget uheldigt, ubekvemt for passagererne og dyrt for skatteborgerne at EU tvang DSB til at købe tog i Italien, selvom Danmark tidligere selv fremstillede både togvogne og lokomotiver i Århus og Randers mv.

    Det værste er at det med kaos og dårlig ledelse synes at have bredt sig ud i alle dele af samfundet og både oppe og nede. Fra regeringen udgår ikke meget andet end dårlig ledelse, og i en række partier, bureaukratier og forvaltninger hersker kaos og betontænkning.

    Og på visse hospitaler, f.eks. et i Herlev og et psykiatrisk nær Haderslev, er betontænkningen og de kaotiske tilstande nu så udprægede, at mængden af frygtelige og grusomme lidelser blandt patienterne stiger og stiger, ligesom antallet af unødvendige dødsfald er alt, alt for højt. Både de syge og de pårørende er fortvivlede over de måder de behandles på. Men ingen synes at ville høre deres nødråb.

    Iflg. de mange indberetninger og vidneudsagn jeg har modtaget i den senere tid, udsættes patienterne helt unødigt for torturlignende lidelser pga. af grove former for sjusk og slendrian mv., ligesom samarbejdet med de pårørende er mere end elendigt.

    Så i alt er DSB blot endnu et billede på at Danmark er en velfærdsstat og civilisation tæt på kaos og sammenbrud.

  6. Af kim olsen

    -

    Når nu et fuldstændig irrelevant indlæg om papegøjer slipper igennem nåleøjet, må det vel også være tilladt, at kommentere indlægget.

    Indlægget begået af sørensen vidner om stor indsigt i palmepapegøjens liv.

    Så stor faktisk, at det kun kan være begået af en artsfælle.

    Papegøjer er jo kendetegnet ved kun at mestre få sætninger, som de rabler af sig uden hensyn til konteksten imens de skider på alt og alle.

    Et billide på sørensen som han selv ufrivilligt komisk har bidraget med.

    Hvordan var det lige med nøgleårstallene for beslutningen om køb af IC4 sørensen?

    Er det historiebøgerne eller dig, som tager fejl.

    Forventer egentlig ikke noget svar, bare den sædvanlige irrelevante skræppen.

    sørensen, du er en papegøjeklovn.

  7. Af Preben Wassmann

    -

    Jeg er stor tilhænger af LK indlæg og samfundsrelaterede/-kritiske ledere. Denne gang mener Jeg blot at der mangler en vigtig side af sagen.

    Der må være en årsag til, at politikere og presse 360 grader rundt og på alle fronter ikke evner at se sine statsejede virksomheder kritisk i øjnene i tide, så vi undgår disse poltiserende efterrationaliserende skadaler i offentligheden.

    Hvad er det for et monster der gør, at alle virksomheder med statslig tilsynspligt går så forfærdelig op i limningerne. De kommer næsten altid til at fremstå dårligt i offentligheden, på baggrund af politiske afgørelser og rammetildelinger til de store besluttede aktstykker.

    De åbne kilder, såsom Folketingsudvalg, spørgelystne politikere og presseinteresse betyder på ingen måde, at disse tilsynspligtige statslige virksomheder har ideelle vilkår.

    Vi kan kikke på dem allesammen fra DSB, postvæsen, tidligere P&T, Forsvaret og SAS. Ingen af disse store virksomheder med politisk tilsyn kan gå ramt forbi.

    Er det evnerne eller er det vilkårne der skaber grobund for hovedrystende hændelser som IC4 skandale – aspestramte S-tog – ældgamle signalanlæg i DSB – nedslidte banestrækninger – forfejlet og forsinket EDB-styring af togkortportaler (AMANDAPRIS 2013) – og senest – 5% billetprisstigning ovenpå de lovede S/SF billetprisnedlæggelser – Nedlæggelse Postkontorer, men med meget dyr pakke- og forsendelsespriser – og et SAS der ikke er timet i tidens teknologi (flytyper), og med stort underskud på drift og i svære konkurrenceproblemer. Forsvarets ledelse har også måttet spændes for den politiske slæbetrosse og holde for (nok også noget selvforskyldt).

    Jeg tror det er på tide at få optimeret disse utilstrækkelige forhold. Tilsynet med disse virksomheder er ikke kvalitative. Vilkårne er nok også for kortsigtede politiske, og vagthundene for dårligt uddannet, og med for snævre interesser.

    Det kræver økonomi, rammevilkår og risikostyring og indimellem stabilitet og tålmod at få så store virksomheder til at tjene penge.

    Så mangler vi lige de sidste, men vigtigste – den med værdierne, de dygtigste direktoner og energiske ansatte, med rettidig omhu og ikke mindst energier, med dygtighed og diciplin blandt de ansatte – der til flere tider kendetegner en veldreven virksomhed.

    VI HAR MEGET AT LÆRE I DAMARK IGEN – SE BLOT OLIESTATERNE OG DE ASIATISKE landes LYNTOG og FLYTYPER – misundelsesværdigt monopolopbyggende teknologier der brander.-

    GÅR DER FOR MEGET POLITIK I SAGERNE _ OG FOR LIDT DYGTIG FORRETNING

    JEG TROR DET DESVÆRRE – VI HAR GLEMT DE “USYNLIGE” MEN SYNLIGE DYDER DER KAN TJENE PENGE.

  8. Af Erik Larsen

    -

    “LISBETH KNUDSEN” – hvad foregår der dog på Berlingske????
    Hvordan KAN I acceptere denne form for skriverier/kommentarer LANGT, LANGT UNDER BØRNEHAVEKLASSENIVEAU???
    Hvor ER det dog uværdigt , plat og forstemmende.
    (Selv Ekstrabladet og Se og Hør – ja, selv Politiken kan ikke lade sådan nogle indlæg gå igennem.)

  9. Af Axel Eriksen

    -

    Nåh ja, palmepapegøjen har alligevel ikke fået mundkurv på! Farvel og tak!

  10. Af søren sørensen

    -

    axel eriksen@
    Endnu et flot relevant bidrag til debatten…takker ydmygt!

    Det er nu uomtvisteligt bevist i DSB undersøgelsen der kostede 19 millioner, at VKO er skyldig i DSB fadæsen! Dette skete Bla. via studier af parringsvanskeligheder for Den Uddøende Grønne Mellemmolukanske Palmepapegøje!

    De parret sig nemlig ikke når de var ledet af en stærk alfa papegøje med store vingemuskler og så udvidet men studiet til også at omhandle Kugle(fra)støderens overarme og fandt via dennes mål(og den Amerikanske undersøgelse der sidste måned fandt en direkte forbindelse i “at jo større overarme, desto mere Borgerlig og skat orienteret er men, men altså større muskler betød ikke større intelligens!). Hos papegøjen fandt men også at de tit parret med de yngste modeller de kunne finde(endnu et lighedstegn mellem papegøjen og borgerlige og DSB misligholdelse, og næsten altid udskiftet modellen ved 60% af livet overstået hos manden!). Parrings vanskeligheder hos palmepapegøjen blev relateret til at den store menige flok(+80%) følte fremtiden for usikker under den fysisk stærke leder og ventede på at en mere sikker fremtid og venlig indstillet leder blev indsat der ikke ønskede privat ejerskab af både værdiger, nødder hos palmepapegøjen, penge hos borgerlige!

    DSB og borgerlig ledelse med palmepapegøjen bevis førte til at den nye regering, med færre fysiske muskler-de havet brugt tiden på udvidelsen af hjernen i stedet for at flyve rundt alle vegne, måtte gå ind og rydde op endnu engang. Og parringen gik også straks igang igen…Forresten blev færre nødder også stjålet under den nye ledelse!(læs bla. artiklen igår i Berlingske om at kriminaliteten er faldet stort i Danmark det seneste år!)

    Altså er konklusionen at VKO som kun interesseret i sig selv og sine top 20% borgere, undlod at vedligeholde DSB mv., da de ønsker dette over på privat ejerskab så top 1% kan eje endnu mere og at årsagen altså var egoistisk og genetisk bestemt!

  11. Af søren sørensen

    -

    sørensen

    Ifølge historiebøgerne trådte den borgerlige regering til 27. november 2001.

    Hvordan kan en kontraktunderskrivelse i 2000 underskrevet af Heinesen have noget med en borgerlig regering at gøre?

    Du er en ordblind klovn.

  12. Af Axel Eriksen

    -

    Synd, der er censur her på bloggen – men så længe søren sørensen også bliver censureret bort – så OK!

  13. Af søren larsen

    -

    En på alle måder fremragende og klarsynet leder. Stor applaus

  14. Af Børge R. Jensen

    -

    Den første, gravende fejl, der blev begået i forhold til IC4, var, at der blev bestilt en anden togtype, end der var behov for. Det kunne pressen have afsløret i 1998 blot ved at pege på, at den daværende strategi “Gode tog til alle” foreskrev nye regionaltog på Sjælland, men det var intercitytog, der blev afgivet ordre på.

    En lignende beslutning blev taget, da IC3 blev taget i brug som lyntog på et tidspunkt, hvor DSB var i gang med indfasning af et såkaldt prototype-lyntog litra APO http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=4 .

    Noget andet er, at siden klimadebatten op til Cop15 i 2009, hvor befolkningen blev opfordret til valg af tog i stedet for rutefly, har DSB skåret ned på mulighederne og indført flere gebyrer for køb af internationale togrejser. Desuden er Danmark et af få vesteuropæiske medlemmer, der ikke er repræsenteret i EUs rådgivende samarbejdsorgan for togdrift kaldt Errac (http://www.errac.org/). Samtidig har tyske DB udvidet sine tilbud også til og fra Danmark, mens DSB har udvidet sin betjening af Kastrup Lufthavn. En nærliggende tanke er, at DSB har valgt el. har fået pålagt en international strategi, som tilgodeser SAS. For mit eget vedkommende var nogle ændringer siden 2009, at internationale togbilletter først ikke kunne købes og nu end ikke kan afhentes på den lokale station, gebyrer for forsendelse af bl.a. internationale togbilletter købt telefonisk er ændret flere gange, og andre europæiske togselskabers herunder DBs billiige billetter formentlig ikke kan købes hos DSB. Undtagelser er billige togrejser til Hamburg, Lübeck og Berlin, men DBs “Dänemark Spezial” gælder mellem alle danske stationer og de fleste tyske stationer. Det skuffede mig, da jeg fik det indtryk, at DSB i realiteten ikke ønskede at sælge togrejser til udlandet. Bedre er det selvfølgelig ikke, hvis SAS har taget passagerer fra DSB i samme periode.

  15. Af Jesper Høegh

    -

    Klima-netværk Waterfront formand Dan Jørgensen – TV2

    han udtaler jeg var der bare af navn – har aldrig været til
    møder –

    Findes der flere af den type formænd – er de med på
    lønningslisten.

  16. Af søren sørensen

    -

    “IC4 blev bestilt i 1998, så det kan altså ikke have været “de borgerlige” som indgik kontrakten.
    Tjek nu fakta inden du udstiller dig selv som ignorant.
    Du får ikke sørensen til at indrømme faktuelle fejl. Det har mange forsøgt før dig uden held.
    Du er en kovn sørensen!
    Skrevet af kim olsen, 19. januar 2013 kl. 21:19″

    …..Hr. kovn, fakta er nu at de blev bestilt i 2000. Tjek fakta inden du udstiller dig som ignorant og kovn og med faktuelle fejl!

  17. Af søren sørensen

    -

    Skrevet af Niels B. Larsen og kovn, 20. januar 2013 kl. 11:33

    Da da det tar 3 år før en italiener forlader middagsbordet og får strøget skjorten, passer det udmærket til at VKO stod for de lo år under fadæsen. Havet masser af tid til at få ordnet problemerne og trådene. Så, nej den holder stadig vand! Godt nok nogen borgerlige skatte fusker her på bloggen, men så nemt kan jeg ikke køres op, Hr.. mindre-kulturel , du lyder som om du har fået en julegave af bedstemor, men selvfølge når men er 9 år!…helt til grin ligesom med Somalia at ikke kunne skelne mellem sarkasme og realitet er jo synonym med de mindre-kulturelle …Gud herrebevares…god kaffe!

  18. Af Arne Rud

    -

    Skolepsykologer tegner en profil af børns opvækst ud fra private notater for skolepsykologiske journaler destrueres, når elever forlader folkeskolen, men skolepsykologiske journaler hører hjemme hos kredslægen, der kontrollerer pædofiliAtester.

    Distriktspsykiatri er en sognebetjent som pedel, Postmand Per som vicevært, besøgsven og landbetjent, socialrådgiver Helle som kassedame i en sparekasse og toldere ved indkørsler til motorveje, som stopper spøgelsesbilister og tab af gods på veje, spørg pårørende i distriktspsykiatrien.

  19. Af kim olsen

    -

    Niels B. Larsen

    Du får ikke sørensen til at indrømme faktuelle fejl. Det har mange forsøgt før dig uden held.

    Hvis han overhovedet vender tilbage til bloggen, er det for at oplyse, at han nu har sendt billider af debattørerne til Kriminelle i Somalia, som har siger han har gjort med mig.

    Det er uforståeligt, at han kan få lov til at bruge Berlingske som platform for sit had og sine usandheder.

  20. Af Søren Grimberg

    -

    Denne sag er selvfølgelig skandaløs, og Lisbeth Knudsen vinkler den fornemt. Men jeg tænker at det også er interessant at få afdækket hvordan DR har fået fat i disse mails. Hvad er den underliggende dagsorden for dette? Hvad tjener afsenderen – penge, karriere, at smudse konkurrenten til? Hvem gavner denne sag? Jeg synes at pressen forholder sig om end meget tavst overfor disse spørgsmål, som kan vise sig lige så vigtige som den verserende sag. Jeg tror ikke på at sagen er lækket af ren og skær samfundssind!

  21. Af Arne Rud

    -

    Vestre Jazzværk spiller gerne på letbanen fra Ribe over Bramming til Varde, hvor en stationsbetjent har et krisecenter for mænd ved en bus-, rutebil- og jernbanestation, der har en cykelhandler, der holder orden på kundernes cykler og cykelparkering i cykelvogne fra trinbræt til trinbræt.

  22. Af Niels B. Larsen

    -

    @ søren sørensen, 19. januar 2013 kl. 20:05: “Problemet med DSB er jo at VKO [...] købte u-køreklare tog ind i Italien”.

    Ahmmm….! Det var nu den socialkammeratlige-radiGALe regering under ikke-stuerene Nyrup, som købte de ubrugelige togsæt: “Danmark bestilte i december 2000 83 nye tog hos italienske AnsaldoBreda”. (VKO kom til magten sent i 2001).

    Så også i dén sag tager du helt fejl – men den slags excellerer socialister jo i… :-(

  23. Af Mikkel Olsen

    -

    Jesper Høegh og T. Sørensen
    Ifølge Tv2s artikel som er kilden til historien på 180 grader var Dan Jørgensen ikke formand for virksomheden Waterfronts bestyrelse, men derimod et klimaråd firmaet havde oprettet. Ida Auken og Steen Gade er tidligere formænd i samme advisory board (som ifølge hjemmesiden er ulønnet) ccn2009.org.

    MVH

  24. Af Peter Wiin

    -

    Det er en uskik, at ledelserne i statslige virksomheder og styrelser frit kan indkøbe ydelser for milliarder hos kommunikations-, konsulent-, revisions- og advokatvirksomheder. Og at embedsmænd i kommunerne for skatteydernes regning kan bortlicitere deres egne opgaver til konsulentbranchen.

    Man kan godt stille spørgsmålstegn ved klogskaben i det evige mantra om, at vi skal investere meget mere i uddannelse, når vi i forvejen har så mange Djøf’er, at de er blevet en møllesten om skatteborgernes hals.

  25. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Ingen burde undre sig over, at en leder af en offentlig virksomhed, som er hentet i det private erhvervsliv bruger metoder, der i erhvervslivet kaldes god forretningsførelse.

    Ingen privat virksomhed ville undlade at undersøge konkurrenternes svage og stærke sider og bruge denne viden til at skade konkurrenten og til fordel for sig selv.

    Problemt er, at de ansatte i den offentlige sektor ikke bliver fyret, hvis de ikke holder kæft. Derfor slipper der ting ud i offentligheden, som et privat firma kan hemmeligholde.

    Alle ved præcist, hvad det koster ikke at overholde tavshedspligten.

  26. Af Jesper Høegh

    -

    du har sikkert ret – læste det g.d.180 – undrer mig bare
    over alle de kommunikationsbureaer – der er nødvendige -
    ikke mindst i statsregi – må give styrtende indtjening -
    når de alle kan overleve – nogen på statskroner .
    Udelegeringer af formandsposter – bestyrelsesmedlemmer i
    de sammenspiste politiske enheder.
    KU fag.

  27. Af Niels B. Larsen

    -

    De(n) ansvarlige bør tvinges til at betale hver en krone tilbage til skatteyderne!

  28. Af T. Sørensen

    -

    Jesper Høegh.
    Jeg mener det var Ida Auken, miljøminister der var formand for Waterfront og Dan Jørgensen EU guru, var best.medl. i Waterfront. Disse to frontkæmpere forlod i al hast bestyrelsen i Waterfront, da der skulle slukkes ildebrand.Man må sige, at det var de bedst tænkelige bestyrelsesmedlemmer, man her havde fundet. Med deres kvalifikationer og gennemførte skarphed, så måtte det også gå galt. Det er en køn redelighed. Hvad skulle disse personlighedstests bruges til. Er det DDR ad bagvejen, hvor man holder øje med venner og fjender og melder tilbage til sin formand. Her er det Helle og Wilhelmsen. Ja der er frihed på alle hylder til at forestille sig alt. Tilbage står, at regningen ender hos skatteyderne og de togrejsende. En rystende ringe organisation på alle planer.

  29. Af Jesper Høegh

    -

    Dan Jørgensen

    Formanden for Waterfront trækker sig -

  30. Af Thomas H. Rasmussen

    -

    Ja, der er ikke noget at sige til at Bistands-Danmark er ved at gå rabundus når vi gang på gang ser hvordan den ineffektive offentlige sektor bliver drevet på! Vi føler os hensat til en græsk by hvor effektiv ledelse og godt købmandsskab er helt ukendte begreber! Alle offentlige virksomheder/institutioner skulle udsættes for et reality-check a la SAS og alle udgiftsposter skulle gennemgås med en tættekam! I en krisesituation som den vi står i p.t. har vi ikke råd til et stort offentligt tag-selv-bord!

    Med 810.000 bistandsklienter og andre samfundsnassere i den arbejdsdygtige alder på alt for høje overførselsindkomster så er det blevet sådan for lavtlønnede at det ikke kan betale sig at arbejde.

    De jeg for mange år siden begyndte at arbejde regnede jeg med at jeg indgik en kontrakt med Folketinget om at vores land ville blive regeret effektivt så skatterne og den offentlige sektor ville blive holdt i ro og så det kun var de værdigt trængende som skulle på offentlige ydelser. På den måde kunne vores lille land forblive konkurrencedygtige, vi kunne have et velfærdssamfund, de fleste mennesker kunne have et produktivt job og være selvforsørgende og vi kunne beholde de fleste af vores surt tjente penge til os selv!

    Siden da er sket meget – desværre i negativ retning. I denne måned er vi for 10. år i træk blevet “kåret” til at være den nation som har verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk, arbejdspladserne fosser ud af landet, grænsehandlen stiger, vi mister konkurrenceevne og vi bliver mere og mere forgældede og overlader bare regningen til vores efterkommere! Samtidig er der opstået en godheds- og indvandringsindustri som klientgør flere og flere mennesker og importerer titusindvis af fattigdomsflygtninge til lille Danmark til evig bistand istedet for at hjælpe dem i deres nærområde! I den forløbne uge har vi f.eks. læst at lille Langeland skal have 700 asylansøgere som fremover sikkert vil figurere hyppigt i social- og kriminalstatistikerne.

    De produktive er nu i mindretal og samfundsnasserne er flertal. Vi er ved at grave vores egen grav og ingen politikere tør gøre noget ved de grundlæggende problemer som er at alt for få mennesker er selvforsørgende medens alt for mange har snablerne i de offentlige kasser!

  31. Af Per Andersen

    -

    Haha, Lars. Omvendt findes der et overvældende flertal her, der kan føre alverdens problemer tilbage til “De Røde” eller “De Radigale”. Dem skal man nok heller ikke tage for alvorligt.

  32. Af Lars Jacobsen

    -

    Man skal ikke tage Søren Sørensen alt for højtideligt.
    Havde denne blog omhandlet parringsvanskeligheder for Den Uddøende Grønne Mellemmolukanske Palmepapegøje, skulle han nok nå frem til at det naturligvis er den forrige (borgerlige) regerings skyld!
    - Mordet i Finderup Lade er uden tvivl også de borgerliges skyld. Bare spørg SS.

    Om DSB-fadæsen (igen-igen), så er den et skoleeksempel på at jo flere kloge-åger og kolde hjerner man sætter i gang i en offentlig organisation, jo mere udvandes ansvaret.
    Ikke noget, der gavner hverken kunderne eller de stærke og varme hænder, som gør det rigtige arbejde.

    XVI

  33. Af kim olsen

    -

    Ole Henriksen,

    Jeg beklager stavefejlen. Jeg tror både du og sørensen fangede meningen!

  34. Af Ole Henriksen

    -

    Søren Sørensen, man skal passe på med at kalde andre for “kovn”.

  35. Af Per Andersen

    -

    Søren Sørensen, du er nok ikke selv klar over det, men du er i pulje med fine herrer som Preben F1, Erik Larsen og hvad de ellers hedder, som har perfektioneret den ensidige smædekampagne uden skelen til fakta. Tillykke.

    Mht. emnet kunne det være interessant at se nærmere på andre offentligt finansierede institutioner og statsejede virksomheder, som er blevet mere professionelt kommunikerende over de senere år. Benytter eksempelvis DONG, Sund & Bælt og de store uddannelsesinstitutioner sig af samme form for lobbyarbejde?

  36. Af kim olsen

    -

    søren sørensen

    IC4 blev bestilt i 1998, så det kan altså ikke have været “de borgerlige” som indgik kontrakten.

    Kontrakten blev underskrevet af daværende direktør for DSB, Knud Heinesen, og han var vist heller ikke specielt borgerlig!

    Tjek nu fakta inden du udstiller dig selv som ignorant.

    Du er en kovn sørensen!

  37. Af Jesper Høegh

    -

    Jeg håber ikke den dag er fjern – hvor Danskerne har fået mere end nok -

    DSB – DR – statskroner – gyldne håndtryk – overforbrug -
    X – factor – ramasjang – Ørestaden Nissen og Nyrups kæmpe underskuds projekt

    kapitalfonde råbte Nyrup – solgte selv TDC – sammen med
    Lykketoft -

    en kæmpeflok uduelige politikere -

    hvem skal blive ved at fylde skrinet op – kvalmegrænsen
    er overskredet!

  38. Af Jan Petersen

    -

    Jeg ville sætte enorm pris på, hvis DSB ville koncentrere sig om at køre tog … til tiden. Men, det er vel for meget forlangt af en futtog-transportør.

  39. Af Børge R. Jensen

    -

    Underligt, en chefredaktør skriver om en sag, som også indikerer begrænsninger hos pressen. Nogle omtalte e-mails er flere år gamle, men intet tyder på, Lars Abilds artikler blev fulgt op af andre nyhedsmedier.

    Det gælder også andre aspekter af DSBs opgaver. IC4 fik ikke særlig meget omtale før 2011, hvor det var forsinket i fem år. Det gav heller ikke meget omtale, da DSB lejede passagervogne til regionaltog på Sjælland og togsæt til brug mellem København og Tyskland, fordi materiel blev udfaset, før det kunne erstattes af IC3 og IC4. Heller ikke to tilfælde af, hvad jeg vil kalde ventetidsmaksimering i Aarhus, og manglende planer for udfasning af andet materiel såsom MR-togsæt og ME-lokomotiver fik meget omtale. Der rejses end ikke spørgsmål om, hvorfor IC-togene mellem Østerport og Flensborg fremføres med dieseldrevne IC3-togsæt, selvom hele strækningen er elektrificeret, og Øresundstogene bruger to strømtyper.

    Det ene tilfælde af ventetidsmaksimering er stadig aktuelt, men kun en gang daglig, hvor rejsende nordfra skal ankomme til Aarhus H kl. 7:20 for at nå ICE-tog mod Tyskland kl. 7:56, fordi det senere IC-tog ankommer kl. 7:52 og togskift tager 6 min. Det andet tilfælde forekom flere gange daglig i et år, hvor der kørte regionaltog nord for Aarhus og IC-tog syd for Aarhus i dagtimerne på hverdage. IC-togene ankom sydfra to min. efter, regionaltogene nordpå var kørt, og regionaltogene nordfra ankom to el. tre min. efter, IC-togene sydpå var kørt.

  40. Af Otto Kjærgaard

    -

    Det er uden tvivl et grelt eksempel DR har fat i, men det dækker over en betænkelig udvikling i den måde offentlig ejede organisationer bruger deres informationsafdelinger på.

    Ingen kan have noget imod, at disse organisationer bruger ressourcer på, at informere deres brugere om organisationerne ydelser, men man oplever næsten ikke den større offentlige organisation, der ikke har et informationsblad, fyldt med historier, der ikke blot skal informere, men også få borgerne til at forstå,hvor vigtige de pågældende organisationer er.

    På den måde bliver det organisationerne, der definerer, hvad bogerne har behov for og ikke borgerne selv, der via deres folkevalgte definerer, hvad de som skatteydere har behov og skal betale for via skatten.

    Man kan sammenligne med de børsetiske regler, der gælder for private selskaber. Her er der ganske faste regler for, hvordan selskaberne må kommunikere med deres ejere. Det skal på en åben og gennemskuelig måde via selskabernes bestyrelser. Selskabernes ledelse har ikke fri adgang til at påvirke selskaberne ledelse udenom den af bestyrelserne udstukne kommandovej.

    Man kan populært sige, at det DSB gør, svarer til at halen har forsøgt at få halen til at logre med hunden, hvor det retteligt bør være hunden, der logrer med halen.

    Vi kan som borgere ikke være tjent med, at de organisationer, som vi har valgt politikerne til at tage vare på på vores vegne,på denne måde har held til at manipulere med politikerne.

  41. Af søren sørensen

    -

    Tallene 9 og ll lyder jo stort i første omgang, men det er en af landets største arbejdsgivere…Maersk og Novo har hvor mange hundreder til ligesindede arbejde? 9000? inklusiv dem der arbejder for at servicere de 9000, MV.?

    Problemet med DSB er jo at VKO. kørte møget i sænk, undlod at investere og vedligeholde det, købte u-køreklare tog ind i Italien…Og lod dem overføre penge til promovision af sig selv. Da de intet har som folk køber mere eller mindre af, de køber samme andel af møget uanset de letpåklædte derpå! Er spørgsmålet vel, HVORFOR?

    Det hele lyder ikke særlig brugbart og hvorfor politikere ikke skal ha lov at multiarbejde…Brian Mikkelsen er jo fx. gift med en af landets rigeste borgere!(han har selv ingen penge!),
    Hvad betyder dette for demokratiet? Interessekonflikt ser jeg ihvertfald!

Kommentarer er lukket.